Науково-практична конференція "Пріоритети в освіті у період воєнного стану: національно-патріотичний аспект у вихованні молоді" Збірник матеріалів конференції
Галина
Юринець
Комунальний заклад «Гімназія села Верба
Оваднівської сільської ради»
Заступник директора
Основи формування національної
ідентичності у контексті державних вимог до випускника освітнього закладу
Одним із основних
аспектів формування національної ідентичності є вивчення історії та культури
власної країни. Освітні програми мають передбачати обов'язковий комплекс
предметів, що вивчають історію, культуру, мову та літературу нації. Це дозволяє
молодому поколінню зрозуміти коріння свого народу, відчути причетність до його
історичних подвигів та досягнень. [5, с. 343]
Важливим аспектом також є
виховання патріотизму та гордості за свою країну. Це включає в себе розуміння
та підтримку державної символіки, участь у патріотичних заходах, відзначення
національних свят та подій. Такі заходи сприяють формуванню відчуття
приналежності до спільноти та розумінню важливості власного внеску у розвиток
країни. [5, с. 343]
Розвиток міжкультурного
діалогу є не менш важливим аспектом формування національної ідентичності в
умовах сучасного світу. Вивчення та розуміння культур інших народів допомагає
уникнути стереотипів та конфліктів, сприяє толерантності та взаєморозумінню між
різними етнічними групами. [5, с. 343]
Питання формування
національної ідентичності, військово-патріотичного виховання набули неабиякої
ваги після початку російської збройної агресії. «Любов к отчизні де героїть,
там сила вража не устоїть, там грудь сильніша од гармат» писав класик української
літератури 200 років тому. І сьогодні ми розуміємо, що єдиний народ із високим
рівнем національної свідомості здатен вистояти у боротьбі у рази сильнішим
агресором.
Ряд нормативно-правових
актів з питань освіти визначають державні пріоритети з формування патріотизму
та національної свідомості підростаючого покоління.
Так стаття 6 Закону
України «Про освіту» серед засад державної політики у сфері освіти визначає
пріоритетним «виховання
патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його
історико-культурного надбання і традицій» у здобувачів освіти всіх рівнів. [8]
Пункт 2 стаття 54 вимагає
від педагогічних працівників в Україні «настановленням і особистим прикладом утверджувати
повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди,
справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства». [8]
Однозначну вимогу до
батьків здобувачів освіти щодо формування патріотизму та національної
свідомості у дітей ставить пункт 3 статті 55 того ж закону. [8]
Стратегічні напрями
військово-патріотичного та національного виховання визначає указ Президента
України від 18
травня 2019 року № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного
виховання». Згідно з цим документом «національно-патріотичне виховання охоплює усі сфери
життєдіяльності суспільства, насамперед освіту і науку, молодь та сім'ю,
культуру і мистецтво, рекламу, профорієнтацію на військові спеціальності,
відновлення та збереження національної пам'яті, краєзнавство, туризм, охорону
довкілля, фізкультуру і спорт, цивільну оборону, безпеку і оборону України,
зв'язки із закордонним українством». [7]
Наказом Міністерства
освіти і науки України від 06.06.2022 року №527 затверджено Концепцію
національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року та заходи
з її реалізації. Серед основних складових концепції виокремлено
громадянсько-патріотичне, духовно-моральне, військово-патріотичне та екологічне
виховання. [10]
Основною метою концепції визначено «становлення самодостатнього
громадянина-патріота України, гуманіста та демократа, готового до успадкування
духовних і культурних надбань українського народу, виконання громадянських і
конституційних обов’язків, формування активної позиції, утвердження
національної ідентичності на основі духовно-моральних цінностей українського
народу та самобутності». [10]
Гімназія села Верба у
своїй діяльності має пріоритетним напрямом виховання національної ідентичності
та національної свідомості здобувачів освіти.
Виховання патріотизму у
школярів передбачає застосування великого арсеналу виховних форм і методів, які
розподіляються за організаційною формою: індивідуальні, групові, колективні,
масові, самостійні, епізодичні та домашні. Вчителі нашої школи застосовують як
традиційні форми (розповіді, бесіди, свята, конкурси, змагання, зустрічі з
учасниками воєнних подій, екскурсії, перегляд фільмів, участь в акціях, читання
та обговорення книг з патріотичної тематики тощо), так і інноваційні форми і
методи (метод проєктів, квести, метод ситуацій, тренінги, диспути, ігрові
методики, участь в акціях, фестивалях, флешмобах, марафонах тощо).
Виховну роботу гімназії
плануємо за ціннісними орієнтирами, спрямовуючи діяльність на всебічний
розвиток особистості. Особливу увагу приділяємо вихованню почуттів національної
гідності і патріотизму, прищеплюючи навички духовності на основі народної
педагогіки. Патріотичне виховання здійснюється як на уроках, так і під час
позакласної роботи.
Згідно плану роботи
закладу, у якому для реалізації національно-патріотичного виховання відведено
окремий розділ, здійснюються загальношкільні та класні заходи різноманітні за
змістом і спрямуванням:
а) інформаційного,
просвітницького характеру (інформаційні хвилинки «Захисники нашого краю»,
проєкти, зустрічі, шкільні свята, уроки патріотизму, фестивалі традицій);
б) дієвого, практичного
спрямування (різноманітні змагання «Козацький гарт», конкурси, гурткова і
волонтерська робота, акції, екскурсії);
в) комплексні, з
усвідомленням їх суспільної і особистісної значущості (конкурси,
військово-спортивні свята, партнерство з місцевими організаціями).
У гімназії створено штаб національно-патріотичного виховання, куди увійшли
найбільш досвідчені педагоги. Штаб координує цю ділянку роботи. Протягом
2023-2024 років у школі реалізується проєкт з національно-патріотичного та
громадянського виховання «Держави славна назва-Україна».
В межах проєкту, з метою виховання громадян України, які розуміють свою
ідентичність та цінності, були заплановані та проведені різноманітні заходи:
уроки патріотизму "Спільними Зусиллями", уроки патріотичного
мистецтва, День пам'яті, заходи «Патріотизм та Спорт», створення патріотичних
флешмобів та руханок «Назустріч успіху», фестиваль "Мова та
традиції", конкурс читців «Моя незламна Україна», флешмоб «100 чому я
люблю українську мову», шкільний День Символів, шкільний фестиваль традицій.
Формування національної
ідентичності у контексті державних вимог до випускника освітнього закладу є
складним та багатогранним процесом, який враховує історичні, культурні, та
соціальні аспекти. Правильно побудована освітня політика сприяє зміцненню
державного духу та формуванню громадян, свідомих своєї приналежності до
спільноти та готових до активного захисту і розвитку своєї країни. Педагогічний
колектив гімназії села Верба докладає усіх зусиль для виховання саме таких
українців. [4, с.168]
Список використаних
джерел:
1.
Виховання громадянське / М. Й. Боришевський // Енциклопедія
сучасної України / [Ін-т енциклопед. дослідж. НАН України, Наук. т-во ім.
Шевченка]. – Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Т.
4: «В» – «Вог». – С. 463. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-34237
2.
Наказ М-ва освіти і науки України від 6 черв. 2022 р. № 527 //
Міністерство освіти і науки України : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Додаток:
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. – Київ,
2023. – Режим доступу: https://ips.ligazakon.net/document/MUS37143?an=1
3.
Національно-патріотичне виховання [Електронний ресурс] //
Міністерство освіти і науки України : [офіц. вебпортал]. – Електрон. дані. –
Київ, 2023. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robotata-zahist-prav-ditini/nacionalnopatriotichne-vihovannya
4.
Національно-патріотичне виховання дітей та учнівської молоді / Т.
К. Окушко, Н. В. Харченко // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України
; голов. ред. В. Г. Кремень ; [заст. голов. ред.: В. І. Луговий, О. М. Топузов
; відп. наук. секр. С. О. Сисоєва]. – 2-ге вид., допов. та перероб. – Київ :
Юрінком Інтер, 2021. – С. 648–649.
5.
Патріотизм / І. М. Шкільна // Енциклопедія освіти / Нац. акад.
пед. наук України ; голов. ред. В. Г. Кремень ; [заст. голов. ред.: В. І.
Луговий, О. М. Топузов ; відп. наук. секр. С. О. Сисоєва]. – 2- ге вид., допов.
та перероб. – Київ : Юрінком Інтер, 2021. – С. 703–704.
6.
Патріотичне виховання / І. М. Шкільна // Енциклопедія освіти /
Нац. акад. пед. наук України ; голов. ред. В. Г. Кремень ; [заст. голов. ред.:
В. І. Луговий, О. М. Топузов ; відп. наук. секр. С. О. Сисоєва]. – 2-ге вид.,
допов. та перероб. – Київ : Юрінком Інтер, 2021. – С. 704–705.
7.
Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії
національно-патріотичного виховання на 2020– 2025 роки [Електронний ресурс] :
Постанова Кабінету Міністрів України № 932 від 9 жовтня 2020 р. // Верховна
Рада України : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Київ, 2023. – Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932- 2020-%D0%BF#Text
8.
Про освіту [Електронний ресурс] : Закон України // Верховна Рада
України : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Київ, 2017. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
9.
Про основні засади державної політики у сфері утвердження
української національної та громадянської ідентичності [Електронний ресурс] :
Закон України 13 грудня 2022 року № 2834-IX // Верховна Рада України :
[вебсайт]. – Електрон. дані. – Київ, 2023. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/283
4-20/print
10.
Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми
національно-патріотичного виховання на період до 2025 року [Електронний ресурс]
: розпорядження Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1233-р, Київ [із
змінами, внесеними згідно з Постановою КМ від 27.12.2022 № 1451] // Верховна
Рада України : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Київ, 2023. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1233-2020-%D1%80#Text
Коментарі
Дописати коментар